Logo

Edu-Terapeutika

reka

Kiedy myślę inaczej – praktyczne strategie pracy z osobami z ADHD, zespołem Aspergera i autyzmem

Program szkolenia

Tytuł:

„Kiedy myślę inaczej – praktyczne strategie pracy z osobami z ADHD, zespołem Aspergera i autyzmem”

Grupa odbiorców: specjaliści, nauczyciele, psychologowie, terapeuci, pedagodzy, rodzice.
Forma: warsztaty teoretyczno–praktyczne z elementami treningu umiejętności.
Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych


1. Wprowadzenie

  • Czym jest spektrum autyzmu, ADHD, Zespół Aspergera – podobieństwa i różnice.

  • Mitologia i fakty – obalanie najczęstszych stereotypów.

  • Funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne i społeczne osób w spektrum.

  • Neuroatypowość jako zasób i wyzwanie – perspektywa rozwojowa.


2. Dzieci w wieku przedszkolnym

  • Rozpoznawanie pierwszych sygnałów: trudności sensoryczne, komunikacyjne, zachowania stereotypowe.

  • Znaczenie wczesnej diagnozy i interwencji.

  • Strategie wspierania dziecka w przedszkolu:

    • zabawy sensoryczne,

    • rozwijanie komunikacji alternatywnej (piktogramy),

    • praca nad emocjami poprzez bajkoterapię, muzykoterapię i zabawy w grupie.

  • Współpraca z rodzicami i terapeutami – wspólny front działań.


3. Dzieci w wieku szkolnym

  • Specyfika funkcjonowania ucznia z ADHD, ZA i autyzmem w szkole.

  • Jak wspierać koncentrację uwagi i pamięć roboczą?

  • Strategie dydaktyczne i wychowawcze:

    • podział zadań na etapy,

    • stosowanie wizualizacji i schematów,

    • „przerwy sensoryczne” jako narzędzie pracy.

  • Relacje rówieśnicze i przeciwdziałanie izolacji społecznej.

  • Współpraca nauczyciela, pedagoga i rodziców – budowanie systemu wsparcia.


4. Osoby dorosłe

  • Dorastanie z ADHD i ZA – wyzwania w edukacji, pracy i relacjach społecznych.

  • Najczęstsze trudności dorosłych:

    • organizacja czasu,

    • radzenie sobie ze stresem i przebodźcowaniem,

    • komunikacja i relacje interpersonalne.

  • Strategie wsparcia dorosłych:

    • coaching wykonawczy,

    • techniki relaksacyjne i samoregulacji,

    • trening kompetencji społecznych i zawodowych.

  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości i autonomii.


5. Praktyczne warsztaty

  • Ćwiczenia w grupach:

    • analiza studium przypadku (dziecko przedszkolne, uczeń, osoba dorosła),

    • opracowanie planu wsparcia w kontekście szkolnym, domowym i zawodowym,

    • trening empatii i komunikacji (perspektywa osoby w spektrum).

  • Narzędzia do codziennej pracy:

    • przykłady kart wizualnych,

    • planery i organizery dla dzieci i dorosłych,

    • techniki „małych kroków” w nauczaniu i terapii.


6. Podsumowanie i ewaluacja

  • Kluczowe zasady wspierania osób w spektrum w różnych etapach życia.

  • Wymiana doświadczeń uczestników, refleksje, pytania.

  • Przekazanie materiałów dydaktycznych i zestawu ćwiczeń do pracy własnej.


Rezultaty szkolenia

Uczestnicy:

  • zrozumieją specyfikę funkcjonowania osób z ADHD, ZA i autyzmem,

  • nauczą się stosować praktyczne strategie wspierania w przedszkolu, szkole i w dorosłości,

  • otrzymają narzędzia do pracy z dzieckiem/dorosłym:

  • wizualizacje, opis diagnostyczny

  • zestaw dużej bazy praktycznych ćwiczeń PDF, kart pracy,

  • slajdy, spis zalecanej lektury

  • linki do praktycznych ćwiczeń

  • wzmocnią kompetencje w budowaniu relacji i komunikacji z osobami neuroatypowymi.