Kiedy myślę inaczej – praktyczne strategie pracy z osobami z ADHD, zespołem Aspergera i autyzmem
Program szkolenia
Tytuł:
„Kiedy myślę inaczej – praktyczne strategie pracy z osobami z ADHD, zespołem Aspergera i autyzmem”
Grupa odbiorców: specjaliści, nauczyciele, psychologowie, terapeuci, pedagodzy, rodzice.
Forma: warsztaty teoretyczno–praktyczne z elementami treningu umiejętności.
Czas trwania: 8 godzin dydaktycznych
1. Wprowadzenie
-
Czym jest spektrum autyzmu, ADHD, Zespół Aspergera – podobieństwa i różnice.
-
Mitologia i fakty – obalanie najczęstszych stereotypów.
-
Funkcjonowanie poznawcze, emocjonalne i społeczne osób w spektrum.
-
Neuroatypowość jako zasób i wyzwanie – perspektywa rozwojowa.
2. Dzieci w wieku przedszkolnym
-
Rozpoznawanie pierwszych sygnałów: trudności sensoryczne, komunikacyjne, zachowania stereotypowe.
-
Znaczenie wczesnej diagnozy i interwencji.
-
Strategie wspierania dziecka w przedszkolu:
-
zabawy sensoryczne,
-
rozwijanie komunikacji alternatywnej (piktogramy),
-
praca nad emocjami poprzez bajkoterapię, muzykoterapię i zabawy w grupie.
-
-
Współpraca z rodzicami i terapeutami – wspólny front działań.
3. Dzieci w wieku szkolnym
-
Specyfika funkcjonowania ucznia z ADHD, ZA i autyzmem w szkole.
-
Jak wspierać koncentrację uwagi i pamięć roboczą?
-
Strategie dydaktyczne i wychowawcze:
-
podział zadań na etapy,
-
stosowanie wizualizacji i schematów,
-
„przerwy sensoryczne” jako narzędzie pracy.
-
-
Relacje rówieśnicze i przeciwdziałanie izolacji społecznej.
-
Współpraca nauczyciela, pedagoga i rodziców – budowanie systemu wsparcia.
4. Osoby dorosłe
-
Dorastanie z ADHD i ZA – wyzwania w edukacji, pracy i relacjach społecznych.
-
Najczęstsze trudności dorosłych:
-
organizacja czasu,
-
radzenie sobie ze stresem i przebodźcowaniem,
-
komunikacja i relacje interpersonalne.
-
-
Strategie wsparcia dorosłych:
-
coaching wykonawczy,
-
techniki relaksacyjne i samoregulacji,
-
trening kompetencji społecznych i zawodowych.
-
-
Wzmacnianie poczucia własnej wartości i autonomii.
5. Praktyczne warsztaty
-
Ćwiczenia w grupach:
-
analiza studium przypadku (dziecko przedszkolne, uczeń, osoba dorosła),
-
opracowanie planu wsparcia w kontekście szkolnym, domowym i zawodowym,
-
trening empatii i komunikacji (perspektywa osoby w spektrum).
-
-
Narzędzia do codziennej pracy:
-
przykłady kart wizualnych,
-
planery i organizery dla dzieci i dorosłych,
-
techniki „małych kroków” w nauczaniu i terapii.
-
6. Podsumowanie i ewaluacja
-
Kluczowe zasady wspierania osób w spektrum w różnych etapach życia.
-
Wymiana doświadczeń uczestników, refleksje, pytania.
-
Przekazanie materiałów dydaktycznych i zestawu ćwiczeń do pracy własnej.
Rezultaty szkolenia
Uczestnicy:
-
zrozumieją specyfikę funkcjonowania osób z ADHD, ZA i autyzmem,
-
nauczą się stosować praktyczne strategie wspierania w przedszkolu, szkole i w dorosłości,
-
otrzymają narzędzia do pracy z dzieckiem/dorosłym:
-
wizualizacje, opis diagnostyczny
-
zestaw dużej bazy praktycznych ćwiczeń PDF, kart pracy,
-
slajdy, spis zalecanej lektury
-
linki do praktycznych ćwiczeń
-
wzmocnią kompetencje w budowaniu relacji i komunikacji z osobami neuroatypowymi.
